FAQ

Mikä on Bromptonin maximi kantokyky ja kuinka painava henkilö voi ajaa Bromptonille?
Pyörä on suunniteltu maksimissaan 110 kg kuormitukseen.


Kuinka pitkä ajaja voi ajaa Brompton pyörällä?
Sopiva korkeus istuimelle mitataan reiden sisäosan pituudesta. Standardin istuinputken pituus on suunniteltu henkilöille joilla jalan sisämitta 81 – 84 cm. Pidennetty istuin on 60 mm pidempi kuin standardi. Teleskooppi istuin putki on suunniteltu ajajille joiden jalan sisäpituus on suurempi kuin 89 cm.

Valmistaako Brompton kovaa suojalaukkua lentokonekuljetukseen?
Toistaiseksi ei vielä valmista, mutta Tammikuussa 2012 brompton esittelee tähän tarkoitukseen valmitetun kovan kuljetuslaukku Brompton Podin (BPod), jonka paino on tarkoitus pitää 5 kg:ssa jotta kokonaispaketin paino pyörän kanssa ei nousisi liian korkeaksi. Muuhun kuljetukseen sopii mainiosti jo saatavilla oleva B Bag joka löytyy sivuiltamme kohdasta varusteet.

Mistä Brompton pyörän voi hankkia?
Pääkaupungissa on jo muutamia jälleenmyyjiä, samoin Järvenpäässä ja Lahdessa, tarkempi luettelo on etusivulla.

Lisäksi etsimme uusia jälleenmyyjiä muista Suomen kaupungeista.
Classic Biken toimiston löydät osoitteesta Kielotie 8, Vantaa (Tikkurila)

Onko pienien renkaiden tehosuhde heikompi kuin isojen renkaiden ja onko ne paljon vaarallisemmat kuin isot renkaat?
Bromptoneihin suunniteltiin jo alun perin pienet 16” renkaat puhtaasti siitä syystä, että paketista taiteltaeassa saadaan tarpeeksi kompakti. Pienet renkaat tuovat myös muutamia etuja kuten pyörän kiihtyvyys on parempi ja renkaiden tuulen vastus on pienempi kuin suuremmilla renkaille, tämä varsinkin korkean paineen renkaissa, kuten Bromptonin malleissa. Pyörintävastus onkin näillä renkailla hyvin samankaltainen kuin isoilla pyörillä.

Pienet renkaat ovat kevyemmät ja vahvemmat kuin isot renkaat. Lisäksi pyörä on  ketterämpi tiukoissa käänteissä. Pienet pyörät ovat kuitenkin herkempiä maaston etätasaisuuksille, montuille ja isoimmille kiville. Tämän takia Bromptonia ei suositellakaan jatkuvaan maastoajoon.

Miksi Brompton käyttää teräsrunkoa?

Teräsrunko on tullut takaisin suosioon monien laatupyörien valmistajien keskuudessa. Monista uusien materiaalien eduista huolimatta, teräs tarjoaa useimmiten polkupyöriin edelleen parhaan mahdollisen yhdistelmän ajettavuutta, voimaa, muuntelukykyä ja kestävyyttä.

Hiilikuidulla ja muilla komposiittimateriaaleilla on tärkeä merkitys kun valmistetaaan huippu kilpapyöriä. Kuitenkin jatkuvassa päivittäisessä käytössä teräsrunko antaa  paremman käytettävyyden. Keveys on tärkeä asia myös meidän pyörissämme, mutta ketävyyttä emme haluta uhrata vain saadaksemme pyörämme keveimmiksi.

Alumiinia emme tällä hetkellä käytä koska se on huomattavasti pehmeämpää kuin teräs. Joutuisimme käyttämään pyörän valmistukseen paksumpaan materiaalia ja  se tekisi pyörästä huomattavasti suuremman varsinkin taiteltuna pakettina.

Miksi Bromptoneissa ei ole enemmän vaihteita?
Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on ollut trendi jossa on lisätty huomattavasti vaihteiden määrää. Tämä kertoo hyvin paljon maastopyörien suosion kasvusta. Suuret vaihdemäärät pyörissä on kuitenkin enemmän markkinointikikka kuin todellinen tarvittava ominaisuus. Voidaankin kysyä, mihin niitä kaikkia vaihteita oikein tarvitaan?